La Palma: de laurierbossen van Los Tilos: PR LP 7.1

Dit is uit het ANWB wandelboekje La Palma route 24: van Los Tilos naar Los Sauces.

Even praktisch voor als je met een huurauto komt: dit is blijkbaar een interessant gebied voor wandelaars en er zijn maar beperkt parkeerplaatsen. Bij het bezoekerscentrum zijn slechts enkele parkeerplaatsen. Wij hebben onze auto daarom maar (net als anderen) een meter of 500 voor het bezoekerscentrum gezet. Goed langs de kant van de weg. Het is geen doorgaande weg en op sommige stukken ook redelijk breed en dus dat kan best.

Bij het bezoekerscentrum volg je de geel-wit gemarkeerde route (PR LP 7.1) omhoog. Al aan het begin gaan we de mist in omdat je "omhoog" moet, maar links een deel steil omhoog gaat (via bossige traptreden) en rechtdoor ook omhoog gaat, maar minder steil over een gewoon pad. Op dat punt staat nu net geen markering (of we hebben hem gemist). Je moet hier dus de steile trap omhoog hebben.

Overigens is de beschrijving in het ANWB-boekje EN alle markeringen die je nodig hebt zeer goed. Het enige wat anders is, is bij de Mirador de las Barandas (punt 2 in het boekje). Daar staan tegenwoordig geen banken en picknicktafels meer en er is ook geen schaduw meer van bomen. Wel een schitterend uitzichtpunt over de diepe Barranco (ravijn) del Agua!

Het eerste (omhooggaande) stuk is pittig. Via ongelijkmatige "traptreden" en haarspeldbochten ga je vrij steil omhoog. Gelukkig loop je hier in de schaduw van de laurierbomen.
Zo'n 50 minuten duurt deze klim voordatje bij de Mirador de las Barandas bent. Even uitpuffen en genieten van het uitzicht.

Uitzicht vanaf de Mirador de las Barandas.
Het beklimmen van het steile pad door het laurierbos wordt beloond!
Even voorbij het uitzichtpunt volg je de goed bewegwijzerde weg richting Los Sauces via een bospad en een onverharde bosbouweg. Ondanks dat het hier niet al te steil bergafwaarts gaat, is het geen gemakkelijk pad: erg ongelijkmatig.
Onderweg heb je regelmatig mooie vergezichten.

In een bocht gaat de onverharde bosbouwweg over
in een geplaveide camino. Voorzichtig lopen,
want deze gaat steil naar beneden en is erg
ongelijk.

Hagedis speelt "kiekeboe" in een spleet van de
bank bij Mirador de Llano Clara.

Magnifiek uitzicht op de Barranco del Agua.
In de diepte zie je de weg waar we straks - op
weg naar de auto - zullen wandelen.

Na de Mirador de Llano Clara wandel je verder over een geasfalteerde weg steed verder naar beneden. Langzaam kom je weer in de bewoonde wereld terecht.

Bij een klein pleintje met wat banken en een schitterende palm in het midden, kun je een metalen trap naar een aquaduct beklimmen. Water stroomt er niet meer door, maar vanaf dit punt heb je een schitterend uitzicht over Los Sauces en de omgeving. Doe wel voorzichtig want de balustrade is laag.

Uitzicht over Los Sauces vanaf het aquaduct.
Na dit pleintje steeds verder blijven afdalen totdat je bij een groter plein/parkje in het hart van Los Sauces komt. In deze buurt zijn mogelijkheden om wat te eten, drinken of een sanitaire stop te maken.

Buig na het pleintje af naar rechts (het zuiden) en loop een stukje langs de doorgaande weg. Laat je niet verleiden om over de nieuwe brug te gaan, maar volg de oude weg die de Barranco del Agua inloopt. Langs deze weg loop je uiteindelijk terug naar je beginpunt. Dit laatste stuk loopt nog flink op, ruim 10% over bijna 3,5 km.
De nieuwe brug met de nieuwe doorgaande weg, gezien vanuit
de Barranco del Agua. Deze brug dus niet wandelend oversteken!

Een mooie wandeling! In het laurierbos hoor je diverse vogels (we hebben er overigens niet veel gezien, maar daarvoor maken wij als wandelaars waarschijnlijk teveel herrie).
Bij deze temperaturen en de brandende zon was het fijn om flinke stukken in de schaduw te kunnen lopen.

Vlak bij de auto liet deze blauwe vink zich nog even mooi zien.
Deze soort schijnt alleen voor te komen op de Canarische Eilanden.
Al zoekend naar voedsel kwam hij erg dichtbij!