La Palma: Torre del Time

Ook weer uit de ANWB wandelgids La Palma, deze keer route 17 "Wolken en zon". Vanaf het plaatsje El Pinar (alleen met de auto te bereiken) loopt deze route via de SL TJ 71 naar het uitzichtpunt bij Torre del Time.

Volgens de omschrijving is dit een middelzware route van 6 km en wordt er 250 meter gestegen/gedaald.
In werkelijkheid kwamen wij op precies 8 km uit met 370 meter stijgen/dalen. Ik moet daarbij wel zeggen dat we een klein stuk hebben moeten zoeken, maar veel meer dan 500 meter zijn wij echt niet foutgelopen.
Qua zwaardte is dit wel ongeveer een middelzware route, schatten wij, maar dan wel aan de lichte kant ervan.

In het ANWB-boekje staat niet duidelijk beschreven waar je kunt parkeren: volg hiervoor de weg naar rechts bij de 2 kapelletjes bij Cruz del Llano, ca. 150 meter verderop kun je goed parkeren.
Dit houdt in dat de route op de parkeerplek begint. Bij aanvang van de route loop je dus eerst weer (terug) naar de kapelletjes en neemt daar de weg omhoog.
Aan het eind van de route kom je (laatste paar regels) vanaf een oud geplaveid pad weer bij de weg. Je moet hier naar rechts (!) om terug te komen bij je auto (en dus niet naar links, dan kom je bij de kapelletjes uit).

Verder is er ten opzichte van het boekje wel enige onduidelijkheid als je afdaalt na de Torre del Time / Mirador de Hoya Grande. Daar staat dat je ca. 100 meter steil omlaag moet en onduidelijke zijpaden moet negeren tot je bij wegwijzers komt. Daar zou je de PR LP 10 (La Traviesa) moeten volgen.
Echter: de eerste wegwijzers die je tegenkomt, geven alleen de GR131 aan. Wij hebben daar het pad naar rechts gevolgd (dus NIET het pad van de GR131). Maar dat pad werd steeds onduidelijker en dus wij zijn teruggekeerd.
Je moet hier dus nog WEL de GR131 volgen. Dit stuk gaat over een ongemakkelijk pad steil naar beneden. Pas dus op. Na ca. 200 meter staan er nogmaals wegwijzers en hier staat de PR LP 10 WEL op. Dit is het pad dat je naar rechts moet nemen.

Tot zover de praktische informatie. Nu onze belevingen.

Na de eerste stevige stijging aan het begin van de route (10% over een afstand van zo'n 2 km), volgt de route een pad dat ongeveer gelijkblijft. Je kunt hier genieten van de schitterende dennenbomen, het geluid van de vogels en de mooie vergezichten.

Bij de Torre del Time en het uitzichtpunt Mirador de Hoya Grande was het vooral genieten van het wolkenspel.
Wolken komen vanuit allerlei richtingen bij elkaar, "botsen" en stijgen dan op en lossen soms zelfs helemaal op. Een schitterend schouwspel!

Het is ook een beetje "now you see me now you don't" ervaring. Zo heb je een prachtig uitzicht over de Barranco de las Angustias en dan ineens drijft er een wolk voor en zie je nauwelijks nog iets.

De GR131 naar beneden. Dit is het eenvoudige deel, na de
wegwijzers komt er nog een zeer ongelijkmatig en steil
deel dat je ook nog moet volgen om bij de PR LP 10 uit te komen.